Af og til skal der også lægges lidt arbejde i at få alt til at fungere

ARKs logo som også er link til forsiden

Om Amager Ro- og Kajakklub

ARK ligger for enden af Islands Brygge og er omgivet af Amager Fælled, Nokken og Københavns Havn. Med de rolige omgivelser er ARK ikke blot en roklub, men også et attraktivt åndehul midt i byen.

ARKs placering inderst i Københavns Havn er gunstig for roning. Vi ror i hele havnen og har dermed et stort og varieret rofarvand, der inkluderer Københavns Havn og kanalerne, området syd for slusen ved Sydhavnen, samt det åbne stykke af Øresund mellem Helgoland og Hellerup. Vi har derfor både fordelen af et beskyttet farvand, hvor vi kan ro i næsten alt slags vejr, og af at ligge i havnen som sjældent fryser til, så vi kan vi ro hele året rundt.

Stemningen

Mange af klubbens medlemmer bruger også klubben til andet end blot at ro. Plænen med udsigt til havnen bruges til at sole sig på og læse avis. Man mødes for at løbe sammen på Fælleden, motionere i ARKs motionsrum eller blot hænge ud, sludre. For mange af klubbens medlemmer er ARK på en og samme tid et opholdssted, hvor man kan udfolde sine fritidsaktiviteter og en roklub.

En anden særlig ting ved ARK er vores omklædning. Vi har nemlig fælles omklædning og fælles bad. For de fleste der starter i klubben er dette lidt grænseoverskridende, men når man først har overskredet den første umiddelbare barriere finder man hurtigt ud af at det ikke er så "farligt" - ikke mindst da alle er i samme båd. For dem der endnu ikke er nået dertil har dog også nogle aflukkede kabiner hvor man bade og klæde om under lidt mere private former.

Drevet af medlemmerne

ARK er en klub, der fungerer på grundlag af frivilligt arbejde. Det vil sige at ingen i klubben får løn for deres arbejde. Derfor er der et par arbejdsdage i løbet af året hvor man udover de forskellige arbejdsopgaver, også har en fin mulighed for at lære nogle af de andre i klubben at kende. Det betyder også at det er svært at brokke sig over at noget ikke bliver gjort, for man kan jo bare selv gøre det.

Ud over arbejdsdagene og roturene er der også mange andre gode muligheder for at lære nye mennesker at kende i klubben. Der arrangeres fester, ugentlige grillaftner, ferieture og andre fællesaktiviteter, hvor klubbens medlemmer samles.

Roning i ARK - en blanding mellem motion og elite

Hvis ARKs medlemmer ikke går så meget op i, hvordan klubbens sofagruppe ser ud, eller om kvinder og mænd bader sammen, så går de til gengæld meget op i at ro. ARK råder over en bådpark bestående af inriggere, kajakker og scullere. Den største del af ARKs medlemmer er motionister, der ror enten kajak, sculler eller inrigger. Men ARK har her ud over en del kajakroere på elite plan, og dermed en del træning på eliteniveau.

I ARK finder du altså eliteroere, ambitiøse motionister, helt almindelige små-ambitiøse motionister og endelig er der dem der bare synes, at det er dejligt at være lidt på vandet, nyde vejret og Københavns Havn og måske hygge sig med gode venner. Vi har med andre ord plads til det hele.

Motionsrum, aktiviteter og sauna

I ARK finder du ud over kajakkerne, inriggerne og scullerne også forskellige motionsfaciliteter. ARK har både kajak- og ro-ergometre, hvor man kan træne sit rotag og motionere. Her er der spinningcykler, et vægtløftningsrum, samt en sauna, som bruges flittigt af klubbens medlemmer, når vinterroningen går i gang.

Ud over vinterroning tilbyder ARK også sine medlemmer, at de i løbet af vinteren kan deltage i svømning, løb eller cirkeltræning. Er man heldig er der også nogle der arrangerer fællesspisning efter træning.

Sådan bliver du medlem